ELIA KAZAN
Splendor in the grass.
22/08 2024
Elia Kazan var en kontroversiel figur, men han var også en umådelig dygtig og indflydelsesrig instruktør. Han opdagede både Marlon Brando og James Dean, og gjorde dem til stjerner, hvis popularitet kun steg, som tiden gik, og det var sammen med blandt andet dem, at han lavede nogle af Hollywoods mest ikoniske film.
Det er måske lidt svært at forstå i nutiden, hvad der præcist gik igennem det Amerikanske samfund tilbage i 50’erne, det er siden fået navnet Red Scare, og var en form for moralsk panik over for alting kommunistisk. For at forstå hvorfor Kazan endte med at blive en så polariserende person, er man nødt til at forstå en lille smule om den periode.
På det tidspunkt havde der længe været rygter om, at Hollywood havde en skjult venstreørienteret agenda. Den amerikanske Kongres oprettede derfor en komite, hvis formål blandt andet var at undersøge om kommunistisk propaganda havde sneget sig ind i filmindustrien i Hollywood. Til formålet blev der lavet en liste af navne, navne som man kunne sætte i forbindelse med et eller andet kommunistisk foretagende, den liste fik navnet The Hollywood Blacklist.
Kazan havde selv været medlem af kommunistpartiet i 1930’erne og blev derfor indkaldt til at vidne om sin tid i partiet og til at angive andre af partiets medlemmer, med trussel om selv at blive blacklistet og med forsikring om at det kunne foregå anonymt gik han med til at vidne og gav også navnene på nogle fremtrædende personer i Hollywood til komiteen. Det blev dog hurtigt lækket til pressen, og imellem de mange skuespillere og instruktører der nægtede at angive deres venner og kollegaer fremstod Kazan som den store skurk i Hollywood.
Han kunne til forskel for dem som han angav fortsætte med at lave film, men som tiden gik blev han en mere og mere betændt figur. Han levede sine sidste rigtig betydningsfulde film i start 1960’erne. På det tidspunkt var The Red Scare så småt ved at være ovre, stemningen i Amerika var begyndt at vende og Kazan var efterhånden så meget persona non grata i Hollywood, at næsten ingen hverken turde eller havde lyst til at arbejde sammen med ham. Så på en måde endte han med at blive blacklistet alligevel, bare med en forsinkelse på cirka 10 år, men på de 10 år nåede han at lave nogle af de mest vidunderlige film der nogensinde er lavet.
En af mine yndlingsfilm hedder Splendor In The Grass, den er fra 1961 og er instrueret af Elia Kazan. Her er et klip fra filmen.